Coffee Special - Doppio Espresso (VENUEZ)
tekst paula plantinga
Venuez Coffee Special
Peter van Eijl is met liefde voor koffie opgegroeid. door het logistiekbedrijf van zijn vader in zwitserland dichtbij de grens van italië, raakte hij op jonge leeftijd al bekend met espresso. toen Peter vervolgens een tijd in amerika woonde, zag hij de ontwikkeling van grote refill naar special coffees. eenmaal terug in nederland was hij dusdanig coffeeminded, dat hij voor zijn studie bedrijfseconomie een businessplan schreef voor een koffieconcept. toen het plan werd goedgekeurd en de financiering rond was, kon Peter zijn slag slaan.
Kosmopolitisch
Het koffieconcept met een coffeebar richt zich op een kosmopolitische doelgroep die trends snel oppikt. Peter, zelf woonachtig in Noord-Nederland, bedacht dat Groningen de perfecte stad moest zijn
voor een eerste vestiging. Eind april 2007 is Doppio Espresso Groningen een feit. Een pilot store waar de ‘to stay’- en ‘to go’-formule wordt gecombineerd.
ambitieus Recentelijk is de tweede vestiging in Rotterdam geopend. Een ‘to go’-formule. Jonathan Teoh, mede-eigenaar van Doppio Espresso, heeft ambitieuze plannen: “We hebben de ambitie om binnen nu en vier jaar samen met franchisenemers twintig locaties in Nederland te realiseren. We denken dat er nog veel kansen liggen voor startende ondernemers die een succesvolle franchiseformule in de markt willen zetten. De espressomarkt is ontzettend in opkomst.”
Losse elementen
Het interieur met hoogglans wit, wengéhout, rvs en de contrastkleur oranje, is ontwikkeld door Peduzzi interieur & design. “Het interieur bestaat uit losse elementen; bar, ronde zit, leestafel, treinzit, lounge en hoge zit. Zo is het voor een franchisenemer heel eenvoudig om te kiezen welke onderdelen hij in zijn zaak wil hebben.”
dubbele shot
Doppio Espresso serveert twee type melanges. Stel Moka Oro wordt gebrand in Italië en bevat naast Arabica-bonen ook een klein beetje Robuust. “Hierdoor krijgt de smaak net even een extra kick”, aldus Jonathan. Deze melange wordt gebruikt voor de espresso en de cappuccino, de Chicco d’Oro wordt gebruikt voor de café lungo. Hij bestaat uit honderd procent Arabica-bonen en wordt gebrand in Zuid-Zwitserland. Op de koffiekaart staan dertien verschillende koffies en een eindeloos aantal variaties daarop. Met name de dubbelshot- cappuccino is erg populair.
Knipoog
Bijzonder is ook de Blend Tea, geïmporteerd uit Italië. “We proberen zoveel mogelijk met een knipoog naar Italië te serveren. Maar af en toe is er ook een link met Groningen; zoals de Groningse buffelmozzarella op de broodjes.” Koffie en thee worden tevens in de winkel verkocht voor thuisgebruik. Ook kan men bij de webshop terecht.